Merket for god design til Gnist Barnehager

Merket for god design til Gnist Barnehager

Det er med stolthet vi kan fortelle at Gnist Barnehager er tildelt Merket for god design for sin nye identitet og digitale plattform. Juryen sier: «Det visuelle uttrykket er både behersket og rikt, pedagogisk og lekent. …Juryen mener dette overgår forventningene til kategorien og at det holder et høyt nivå». Havnevik gratulerer alle involverte!

En helt ny barnehage-hverdag

Norske barnehager blir større, de offentlige kravene blir strengere, konkurransen øker og foreldrene er stadig mer engasjerte. Grønmyr Gruppen, som driver private barnehager i Midt-Norge og på Vestlandet, skjønte at de måtte ta grep for å være en barnehagedriver for fremtiden.

Løsning

I 2014 begynte vi arbeidet med å skape en ny identitet for Grønmyr barnehager. Utfordringen var å snakke til de ansatte, foreldrene og til barna, både potensielle og eksisterende, med samme plattform og samtidig tilpasset de forskjellige målgruppene. Navnet ble Gnist Barnehager, et navn fylt med energi og positivitet. Ekornet som symbol ble valgt fordi det har iboende assosiasjoner som handler om å være nysgjerrig, søkende, ivrig og full av liv. Profilen fikk runde myke former og en varm, gul palett som utstråler både energi og trygghet. Formene profilen er bygget opp av gir uante muligheter for å utvide Gnist-universet.

Universet

Hele Gnist-universet er bygget opp av fire grunnformer. Logosymbol, skilting, ikoner, illustrasjoner og dekorelementer kommer alle fra de samme formene. Barnehagene fikk også utdelt hvert sitt stempelsett i forbindelse med lanseringen som har resultert i utallige vakre, morsomme og fargerike kunstverk. Barna og de ansatte har brukt dette for å bli kjent med den nye profilen og med ekornet «Gnisten».

Digital plattform – Min Gnist

Det er utviklet en ansatteportal der barnehagemedarbeiderne fortløpende kan logge aktiviteter. Denne kobles opp mot den nyutviklede foreldreportalen. Den lar foreldrene sende og motta beskjeder, sjekke månedsplan og dagrapporter. De kan få tilsendt bilder fra barnas hverdag, sjekke sovetider, bleieskift og får beskjed når det trengs nytt tørt tøy eller varme votter. Den nye designløsningen har blitt tatt imot med åpne armer av både ansatte og foreldre. –Portalen har forbedret kommunikasjonen mellom hjem og barnehage, mye takket være brukervennligheten. De nye hjemmesidene har fått en tredobling i antall besøkende, og hver besøkende bruker i snitt dobbelt så lang tid på sidene.

Lansering

I forbindelse med 10-årsjubileumet til Grønmyr Barnehager ble det planlaget en skikkelig overraskelse for alle de 450 ansatte som kom fra hele landet for å delta på 2 dager med faglig påfyll og sosialt samvær. Det ble et skikkelig fyrverkeri av en lansering for de intetanende ansatte. Det ble produsert opp introduksjonsvideo, give-aways og arbeidsmatriell for resten av seminaret. For ikke å glemme «Gnisten»-statuetten til award-showet. Identiteten ble tatt imot med åpne og sprudlende barnehagearmer. For en fest det ble!

"

Uten Havnevik sitt engasjement, kreativitet og faglige dyktighet ville arbeidet rundt navnebytte vært vanskelig for oss. Havnevik har vært, og er, en profesjonell aktør i alle fasene av dette arbeidet. Vi er svært fornøyde med prosjektledelsen, og med etterlevelse i innhold, tid og økonomi. Vi opplever de ansatte i Havnevik å være genuint interessert i å ville kundene det beste. Havnevik har vist store samarbeidsevner, både sammen med oss og sammen med alle andre involverte bedrifter. Havnevik har levert mer enn forventet, særlig i de ferdige produktene, men ikke minst i kommunikasjonen."

Samarbeidspartnere i prosjektet: Avento AS & Implement Consulting Group